I Riti della Settimana Santa in Sicilia

25 februari 2012 t/m 22 februari 2012

Willem Kuijpers fotografeerde de afgelopen jaren de Goede Week processies op Sicilië. Anders dan in Spanje dragen de festiviteiten op Sicilië een meer lokaal karakter. De beelden tonen tableaux vivants in Buseto Palizzolo, gemaskerde Christusfiguren in Marsala, geëmotioneerde dragers te Trapani, maar ook het lange wachten van deelnemers en omstanders. Willem Kuijpers is op freelance basis verbonden aan het museum.

foto’s van Willem Kuijpers

Willem Kuijpers

Willem Kuijpers is beroepsfotograaf, hij krijgt opdrachten uit de reklame- en product wereld. Daarnaast fotografeert hij de collectie van het Museum voor Religieuze Kunst. Vandaar uit nam hij de overstap vanuit de studio naar de documentaire fotografie. Op Sicilië volgde hij workshops geleid door de Italiaanse Magnum fotograaf Alex Majoli, de Amerikaans fotografe Amy Arbus (dochter van Diana Arbus) en Ernesto Bazan (Palermo, Cuba, Mexico). De aantrekkelijkheid van Sicilië is voor Kuijpers de grote diversiteit en het lokale karakter van de processies. Door de ligging en historie van het eiland zijn er zowel Spaanse, Grieks-orthodoxe als Noordafrikaanse invloeden merkbaar. Daarnaast ondernam hij reizen naar verwante feesten en gebeurtenissen, zoals bv in Zuid- Spanje de grote pelgrimstocht naar El Rocio. Hoewel het meestal religieuze feesten betreft, zijn het vooral de eigen cultuur, tradities en emoties van de bevolking die hem motiveren.

Expositie

De tentoonstelling beperkt zich tot drie locaties in het noordwesten van Sicilië die elk een geheel eigen benadering hebben van de kruisweg. In Buseto Palizzolo is op palmzondag een processie met tableaux vivants uitgebeeld door de inwoners van het 3000 inwoners tellende dorpje, terwijl in Trapani op goede vrijdag de loodzware kruiswegstaties, elk ondersteund door een fanfare, 24 uur lang door de stad worden gedragen. Marsala kenmerkt zich door de gemaskerde Christusfiguur. Een overeenkomst tussen al deze representaties is, dat ze getuigen van de betrokkenheid van de deelnemers die vele uren gezamenlijk optrekken. Het zijn rituelen waarachter zich de gehele gemeenschap, jong en oud, schaart en daarmee uitdrukkingen geeft aan het specifiek eigene van Siciliaanse gemeenschappen.