Kerststal van Karton voor duizend Kinderzielen

12 december 2011 t/m 19 februari 2012

Wat maakt de kerststal zo bijzonder en geliefd? Misschien wel dat je er zo makkelijk bij kan gaan staan, niet afstandelijk als een toeschouwer, maar als deelnemer. Wij voelen ons allemaal als een herder betrokken bij de geboorte van het Kind. Met dit gegeven speelt Couzijn van Leeuwen in zijn monumentale kerststal, die hij december 2011 in het Museum voor Religieuze Kunst in Uden zal gaan opbouwen. Een zaal van 12 meter lang, 8 meter breed en 3.5 meter hoog zal worden omgetoverd tot een kerststal van karton. Rondom de figuren en de stal worden plateaus en tribunes opgetrokken die ruimte bieden aan duizend poppen, zelfportretten in de vorm van kleine mensjes, gemaakt door duizend kinderen.

Kerstal met 1000 kinderen

In religies met een eeuwenoude beeldcultureel, zoals het katholicisme en boeddhisme, spelen beelden van kleine mensen een eminente rol. Vaak symboliseren deze beeldjes zielen, van volwassenen en van kinderen, zoals de waterkinderen op begraafplaatsen in Japan. In de aanwezigheid van de beeldjes komt verdriet over het verlies van een dierbare maar ook de hoop tot uitdrukking dat overledenen op de een of andere manier bij ons blijven. De hoop op het nieuw leven is het centrale gegeven van het kerstfeest. Deze hoop wordt in de kerststal uitgedrukt door de stal met de vertrouwde figuren te omringen door een enorme, ontelbare massa beeldjes, 'kleine mensjes', gemaakt door kinderen. De figuren kunnen de kinderen in het museum, thuis of op school maken.

Leerlingen van de Tandem, obs te Uden aan het werk

De beeldjes bestaan uit kartonnen wc rollen en kartonnen bordjes (te koop bij o.a. de Hema). Deze kunnen beschilderd, beplakt, geknipt worden, of gestapeld tot grotere hoogte. Kortom, minimale middelen met zoveel mogelijkheid variatie.

Leerlingen van de Tandem, obs te Uden aan het werk

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Het e-mailadres wordt alleen gebruikt voor het toezenden van onze digitale nieuwsbrief. U kunt u op elk gewenst moment weer afmelden voor deze nieuwsbrief.