Sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw verzamelt het MRK moderne religieuze kunst. Een doorsnede van dit bijzondere collectieonderdeel wordt momenteel getoond in de benedenzalen van het museum.

Een aantal thema's is in de collectie bovenmatig vertegenwoordigd. In het bijzonder uit de Apocalyps (de Openbaring van Johannes) wordt veelvuldig geput. Het visionaire karakter van het laatste bijbelboek leent zich bij uitstek voor verbeelding, voor kunst. Priester kunstenaar Egbert Dekkers toont zich een nauwgezet illustrator. In zijn pasteltekeningen richt hij zich vooral op de plagen, op de ruiters op hun gekleurde paarden, de engelen uit de hemel, de twee beesten, uitgevoerd in een scala van contrasterende kleuren die de kosmische aard van het geschrift tot uitdrukking brengen.
Marc Mulders kiest voor het meest afgebeelde onderdeel van de Apocalyps, het Laatste Oordeel. De klassieke bijbelteksten (Apoc. 20 en Mt 24 en 25) worden door hem geactualiseerd in zijn studies voor het glas-in-loodraam voor de Sint-Jan in Den Bosch. Vooral de invoeging van een foto van een van de brandende torens van het World Tradecenter te New York verwekte bij de oplevering van het raam, in 2007, ophef.

Meer nog dan de Apocalyps blijkt de passietijd, op deze expositie verbeeld door kustenaars als Erzsébet Baerveldt en Thom Puckey, een inspiratiebron.
De collectie laat daarnaast een verschuiving in media zien. Zijn de oudere werken vaak uitgevoerd in traditionele materialen als brons en verf, de meer recente aanwinsten vallen veelal onder de categorieën video en fotografie (Wiesje Peels, Roy Villevoye). Naar verwachting zal deze ontwikkeling zich in de toekomst doorzetten.
