Uden (1944 – 2019) bezet, bevrijd, herinnerd

14 september 2019 t/m 29 september 2019

75 jaar geleden, op 18- en 19 september 1944, reden de geallieerden Uden binnen. Uden was bevrijd!

Behalve de vreugde om de bevrijding was het een periode van verwarring en groot verdriet. De expositie Uden bezet, bevrijd, herinnerd richt zich op de bewogen maand september ’44.

Foto’s en verhalen uit het boek: “Op dat zij herinnerd blijven” geven een gezicht aan de slachtoffers van het oorlogsgeweld en de onderdrukking, Joden en onderduikers, omstanders en soldaten. Er wordt stilgestaan bij het Joodse leven in Uden, voor- en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast schenkt de expositie bijzondere aandacht aan Udenaar Hans Schoon (overleden 6 oktober 1944 tijdens een patrouille met de geallieerden) in het kader van STILLEVEN, een project van Brabant Remembers.

Uden, bezet, bevrijd, herinnerd is een zeer toegankelijke expositie over een van de meest dramatische periode uit de Udense historie.

De expositie is te zien in Museum Krona van zaterdag 14- tot en met zondag 29 september, dagelijks van 11.00 – 17.00 uur (maandag gesloten). Inwoners van de gemeente Uden hebben op vertoon van de huis-aan-huis verspreidde uitnodiging gratis toegang tot het museum. Voor wie een “nee-nee-sticker” op de brievenbus heeft, liggen er uitnodigingen op de balie van het gemeentehuis en de bibliotheek.

Een project van: Heemkundekring Uden, werkgroep Struikelstenen Uden, Stichting Uden in Geschriften en Museum Krona. Financieel mogelijk gemaakt door de gemeente Uden.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief

Het e-mailadres wordt alleen gebruikt voor het toezenden van onze digitale nieuwsbrief. U kunt u op elk gewenst moment weer afmelden voor deze nieuwsbrief.