Van het Birgittijnse kroontje tot de creaties van Stephen Jones en hoeden gedragen door politici tijdens Prinsjesdag: de tentoonstelling Krona als hoofdzaak toont sluiers, kronen, hoeden en hun betekenis. Op een aanstekelijke en ongecompliceerde wijze verbeelden hoofddeksels hoe tijden veranderen, hoe een hoed, pet, sluier of kap groepen mensen bijeenbracht of juist van elkaar distantieerden. In deze expositie wordt ingespeeld op de naam van het museum. Krona is het Zweedse woord voor kroon en verwijst naar de bijzondere bekroning van de sluier van de zusters Birgittinessen die in de abdij naast het museum wonen en leven.
Van middeleeuwen tot heden
De gepresenteerde hoofddeksels zijn voornamelijk afkomstig uit musea in binnen- en buitenland, regionale collecties en Krona’s eigen collectie. Zo is er aandacht voor de uitzonderlijke fraaie poffers gemaakt van kant die rond 1900 bij bijzondere gelegenheden door vrouwen in Brabant gedragen werden, voor de extravagante hoeden op schilderijen van de Antwerpse Maniëristen rond 1530, maar ook voor de indrukwekkende en extreem eenvoudige en sobere kappen van zusters en monniken uit Frankrijk, vastgelegd door fotograaf Roland Fischer. De soberheid van deze monnikskappen staat in schril contrast met de hoofddeksels gemaakt door Stephen Jones en hoeden gedragen tijdens Prinsjesdag door onder andere Annemarie Jorritsma en Caroline van der Plas. De presentatie van de hoofddeksels wordt aangevuld met filmfragmenten uit het archief van het Eye Filmmuseum en van elders.
L’Invisible
Midden jaren tachtig portretteert de Duitse fotograaf Roland Fischer leden van de Franse cisterciënzer gemeenschap. De cisterciënzers leven een teruggetrokken bestaan, ver weg van de waan van de dag.
Het immense formaat (170 x 120 cm) brengt de afzondering nadrukkelijk in beeld. Alles van het gelaat wordt bloot gelegd, iedere rimpel, porie, pukkel: ja, iedere kras op de huid. Maar wat traditioneel als het belangrijkste onderdeel van het portret wordt beschouwd, de ogen, de vermeende ‘vensters van de ziel’, blijven voor ons gesloten. De kap van het habijt ontvouwt zich tot symbool van een kloosterwereld achter muren. Een wereld die zich aan ons zicht onttrekt. Les invisibles. De indrukwekkende serie is in vele grote musea over heel de wereld getoond.
Samenwerking
Modeontwerper Addy van den Krommenacker, afkomstig uit Uden, ontwerpt ter gelegenheid van de tentoonstelling een habijt en bijbehorend kroontje anno 2023 voor de zusters Birgittinessen. Ook 21 kunstenaars, aangesloten bij de stichting Maashorst Kunst (s.MaaK) hebben zich laten inspireren door het thema Krona als hoofdzaak. Ieder in zijn eigen discipline en met unieke uitingsvormen, heeft dit geleid tot een zeer diverse expositie die te zien is geweest van dinsdag 16 mei t/m zondag 4 juni in de Feestzaal van Museum Krona.
Krona als hoofdzaak wordt samengesteld door team Krona in samenwerking met gastcurator en kunsthistorica Birthe Weijkamp.
'Krona als hoofdzaak' is de eerste in de rij van drie feestelijke jubileumexposities. In elke expositie tijdens de jubileumperiode wordt op karakteristieke wijze aandacht gegeven aan de link met het verleden, het belang van het heden en de verbeelding naar de toekomst.
Tentoonstellingsgids
Ter gelegenheid van de tentoonstelling hebben we een gids uitgegeven met verdiepende informatie over de kunstwerken en hun makers. U kunt een digitale versie van deze gids downloaden door op de button hieronder te klikken.
Met dank aan kunstenaars, bruikleengevers, vrijwilligers van Museum Krona, Gemeente Maashorst, Delo B.V., Tronix Lighting, Herlings Elektro Techniek en De Laat Assurantiën.
De expositie toont werk van o.a. Addy van den Krommenacker, Stephen Jones (via MoMu Antwerpen), Roland Fischer, Guus Bekooy, Couzijn van Leeuwen en Gery Bouw.
In het nieuws
'Schooien, ritselen en regelen' voor het museum
Brabants Dagblad | 3 augustus 2023'Worden jullie hier soms op vriendelijkheid aangenomen?'
Brabants Dagblad | 27 juli 2023'Stoffig imago afgeschud, nu de goede lijn te pakken'
Brabants Dagblad | 21 juli 2023‘Krona als hoofdzaak’ toont hoofddeksels van haute couture tot Nike-honkbalpetje
Brabant Cultureel | 23 mei 2023Couturier Addy van den Krommenacker ontwerpt habijt van plissé en parels voor museum Krona
Brabants Dagblad | 15 mei 2023Van religieuze naar hedendaagse, niet per se kerkelijke kunst: Museum Krona in Uden bestaat 50 jaar
Brabants Dagblad | 5 mei 2023Museum Krona in Uden viert gouden jubileum
Brabant Cultureel | 30 maart 2023